Tule kuulemaan Lukon, Riikkilä-seuran, kirjailija Tapio Koivukarin ja Turun yliopiston KAIKKI LUKEMAAN -projektista

Mediakutsu: Turun yliopisto, Rauman Lukko, Väinö Riikkilä -seura ja kirjailija Tapio Koivukari yhdessä lasten lukemisen asialla – mediatilaisuus Rauman kaupunginkirjastossa 29.11. klo 10

Useat kansainväliset lukutaitotutkimukset osoittavat, että erityisesti poikien lukemaan innostaminen on haastavaa. Lasten ja erityisesti poikien lukuharrastuksen tukeminen vaatiikin jatkuvasti uudenlaisia avauksia. Turun yliopisto, Väinö Riikkilä -kirjallisuusseura, Rauman Lukko sekä kirjailija Tapio Koivukari toteuttavat yhteisen kirja-, video- ja lukupiirihankkeen, jolla pyritään edistämään lasten intoa tarttua kirjaan.

Media on tervetullut kuulemaan hankkeen toteutuksesta ja tavoitteista mediatilaisuuteen 29.11.2018 klo 10.00 (Rauman kaupunginkirjasto).

Turun yliopiston lukuilotutkija Juli-Anna Aerila suunnitteli yhdessä Väinö Riikkilä -kirjallisuusseuran jäsenten kanssa monimuotoisen kirja-, video- ja lukupiiriprojektin, jolla voitaisiin edistää erityisesti poikien lukuinnostusta.

Koska lukemistutkimusten mukaan tarinoiden totuuspohjaisuus innostaa poikia ja koska tarina itsessään on mukaansatempaava, jännittävä ja kuvaa nuoren pojan kasvua, valikoitui projektin lähtökohdaksi kirjailija Tapio Koivukarin uusi nuortenkirja Gartzia – Eloonjäänyt. Teos kertoo nuoren baskipojan matkasta valaanpyyntialuksen tynnyrintekijänä Islantiin.

– Teosta työstettiin yhdessä kirjailijan kanssa, ja se perustuu todellisiin tapahtumiin ja paikkoihin, joiden hahmottamista tuetaan verkkolinkein, kuvin ja lopun historiapohjaisella epilogilla. Teoksen taitossa on otettu huomioon vastahakoiset lukijat: luvut ovat lyhyehköjä ja vaikeita sanoja on selitetty, Aerila kertoo.

Lisäksi luettua tuetaan teoksessa kuvituksin, joista vastaavat Turun opettajankoulutuksen Rauman kampuksen opiskelijat Tiia Rantanen ja Charlotta Syren.

Lukevan aikuisen malli ja lukemisen arvostus tärkeitä lukuinnon edistäjiä

Lukevan aikuisen malli, lukijayhteisöön kiinnittyminen ja lukemisen liittyvä arvostus vaikuttavat positiivisesti mielenkiintoon, jota nuoret ja lapset osoittavat lukemista kohtaan. Jääkiekkojoukkue Rauman Lukko lähti mukaan uuteen lukuinnostusta edistävään projektiin vastaamaan tähän haasteeseen. Liigajoukkueen pelaajat kannustavat nuoria lukemaan näyttämällä konkreettisesti, miten lukeminen voi liittyä myös urheiluun.

Joulukuussa Rauman Lukko yhdessä Väinö Riikkilä -seuran kanssa julkaisevat kahdeksan YouTube-videota, joissa pelaajat lukevat Gartzia – Eloonjäänyt -teoksen lukujen alkuja.

– Tämä antaa nuorille lukijoille samaistumisen mahdollisuuden lukevan aikuisen kanssa, mutta myös helpottaa heikkoja lukijoita teoksen lukemisessa. Kun pelaaja lukee tekstiä ääneen, voi kuuntelija keskittyä ja kehittyä luetun ymmärtämiseen ja tekstistä nauttimiseen, sanoo Aerila.

Tammikuussa 2019 käynnistyvät myös Rauman seudun ala- ja yläkouluissa Koivukarin teoksen ympärille suunnitellut lukukerhot, joita toteutetaan amerikkalaisen lukutaitotutkija, William Brozon, mallin mukaan. Lukukerhoissa nuoret saavat mahdollisuuden lukea kirjaa tuetusti ja tarjotaan paljon mahdollisuuksia keskustella lukukokemuksesta, mikä on keskeinen lukemiseen innostava tekijä. Lisäksi kirjailija Tapio Koivukari ja lukevat jääkiekkoilija vierailevat kerhoissa mahdollisuuksien mukaan.

Projekti täydentyy tammikuussa myös Väinö Riikkilä -seuran sivuilta löytyvällä Gartzia – Eloonjäänyt -äänikirjalla, jossa äänenä toimii lukion toisluokkalainen Markus Männistö. Projektia ovat tukeneet Alfred Kordelin ja Erkki Paasikivi -säätiöt.

Lisätietoja:

Juli-Anna Aerila, tutkija, Turun yliopisto, julaer@utu.fi; p. 044 518 3314

Kirjailija Tapio Koivukari, p. 050 437 3032

Harri Laiho, puheenjohtaja, Väinö Riikkilä -seura, p. 045 845 6771

Mikael Eklöf, markkinointi- ja tapahtumajohtaja, Rauman Lukko, mikael.eklof@raumanlukko.fi