Väinö Riikkilä Seuran perustaminen

Raumalainen kirjallisuus- ja kulttuurivaikuttaja Kerttu Kelosto (s. 1926 ) oli saanut ajatuksen kirjaillisuusseuran perustamisesta Raumalle. Perusteellisen harkinnan jälkeen hän päätti ehdottaa kirjailija Väinö Riikkilän nimikkoseuran perustamista. Kirjailija Väinö Riikkilä on kirjoittanut Pertsa ja Kilu -nuorisokirjat pääasiassa Raumalla ja sijoittanut kirjojen tapahtumat merelliseen ympäristöön.

Väinö Riikkilä Seura ry perustettiin vuonna 1986. Seuran ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Väinö Saarinen ja sihteeriksi Kerttu Kelosto.

Toiminnasta

Toiminnan alkuvuosina järjestettiin useita koululaisille suunnattuja kirjoituskilpailuja ja luentotilaisuuksia kirjallisuudesta kiinnostuneelle yleisölle. Tarkoituksena oli nuorten kirjoittajien tukeminen ja erityisesti nuorisokirjallisuuteen liittyvän keskustelun ylläpitäminen. Lukemisen ja lukuinnostuksen lisääminen ovat olleet keskeisellä sijalla koko Väinö Riikkilä Seuran toiminnan ajan. Vuodesta 1996 lähtien on järjestetty nuorisokirjallisuustapahtuma Pertsa ja Kilu -päivät vuorovuosin Raumalla ja kirjailija Väinö Riikkilän syntymäkaupungissa Kotkassa.

Vuonna 2005 aloitettiin koululaisille suunnattu lukudiplomitoiminta yhteistyössä Rauman kaupunginkirjaston kanssa. Lukudiplomien suorittajat valitsevat luettavat kirjat kirjastonhoitajien laatimien listojen perusteella. Vuonna 2008 järjestettiin ensimmäinen Timanttijuhla. Tähän lukemisen juhlaan kutsutaan erityisen innokkaita lukijoita vastaanottamaan timanttidiplomi.

Kirjailija ja nimikkoseura

Väinö Riikkilä Seuran tehtävänä on myös tuoda esiin kirjailija Väinö Rikkilän kirjallista tuotantoa. Väinö Riikkilä kirjoitti viisitoista teosta, joista kaksitoista on nuortenromaaneja. Tunnetuimpia ovat Pertsa ja Kilu -kirjat, joita voidaan kutsua oman lajinsa klassikoiksi. Kirjojen pohjalta on toteutettu näytelmiä, elokuvia ja televisiosarjoja.