Koko Rauma lukee -hanke

Koko kaupunki lukee -hanke sisältää Väinö Riikkilä Seuran ja yhteistyökumppanien yhdessä suunnittelemia ja toteutettavia alla lueteltuja toimia liittyen kirjallisuuteen, lasten ja nuorten lukemisen ja lukuinnostuksen lisäämiseen ja tukemiseen.

1. Yläkoulujen lukupiirit Lasten ja nuorten, erityisesti poikien, lukemisen harrastaminen vaatii jatkuvia ponnisteluja ja uudenlaisia avauksia. Useat kansainväliset lukutaitotutkimukset osoittavat, että erityisesti poikien lukemaan innostuminen on haastavaa. Väinö Riikkilä Seuran, Rauman Lukon, kirjailija Tapio Koivukarin ja Turun yliopiston Rauman kampuksen yhteishanke pureutuu tähän ongelmaan monelta suunnalta ja tutkimusperustaisesti. Hankkeen lähtökohtana on Tapio Koivukarin nuortenkirja Gartzia – eloonjäänyt. Teoksen ympärille on laadittu kokonaisuus, jonka ytimessä ovat kouluihin perustettavat lukupiirit. Lukupiireissä luetaan ohjatusti Gartzia- eloonjäänyt -kirjaa. Tukimateriaaleiksi on tuotettu YouTube -videoita, jossa Rauman Lukon liigapelaajat lukevat kyseistä kirjaa. Lisäksi kirjasta on tehty nuoren lukema äänikirja.
  2. Alakoulujen lukudiplomit Lukudiplomitoiminta suunnataan alakouluikäisille lapsille. Lapset valitsevat luettavat kirjat kirjastohenkilökunnan laatimilta listoilta. Listoilta löytyy monipuolista luettavaa kaikilta kirjallisuuden osa-alueilta. Lukija voi suorittaa pronssisen, hopeisen tai kultaisen lukudiplomin. Jokaisella diplomilla on oma vaatimustasonsa. Lisäksi Väinö Riikkilä Seuralta voi anoa erityistä Timanttidiplomia, joka on tarkoitettu erityisen innokkaille lukijoille. Timanttidiplomin saajille järjestetään keväisin yhteinen Timanttijuhla, jossa erityisdiplomit jaetaan.
  3. Päiväkotien satuarkkutoiminta Satuarkut (2 kpl) kiertävät päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa. Arkuissa on ikäkausille soveltuvaa kirjallisuutta ja muuta aiheeseen liittyvää materiaalia. Materiaalia päivitetään säännöllisesti.
  4. Lukukampanjat Väinö Riikkilä Seura järjestää kaikille tarkoitettuja tapahtumia, jotka pyrkivät tutustuttamaan osallistujansa kirjallisuuteen hauskalla ja mielenkiintoisella tavalla. Esimerkkejä lukukampanjoista: ”Lue metsässä tai puistossa” sekä ”Koko koulun yhteislukutunti”.