Pertsa ja Kilu -päivien ideat yhteisölliseen lukemiseen!

Joka toinen vuosi järjestettävät Pertsa ja Kilu-päivät ovat taas edessä. Tänä keväänä ehdotamme, että kokeillaan kaikissa kouluissa vapaamuotoista, yhteisöllistä lukemiseen liittyvää tapahtumaa viikolla 15 eli ma 8.-12.4.19, mutta toki toteutusajankohta on vapaasti kunkin koulun aikatauluihin sovitettavissa.

Taru-hankkeen opettajien idean mukaan voidaan toteuttaa KIRJANVAIHTOTORI.

Jokainen oppilas tuo kotoa sellaisen kirjan, josta on valmis luopumaan. Hän kirjoittaa kirjan kanteen post it-lapulle, jotain kirjan sisällöstä tai kenelle suosittelisi kirjaa. Etukäteen sovittuun kelloaikaan 15 – 45 min ajaksi oppilaat tuovat kirjansa ja kokoontuvat koululla määrättyyn paikkaan ja laittavat omat kirjansa jakoon. Osallistuvien luokkien ja oppilaiden määrästä riippuen kirjoihin tutustumista voi rytmittää eri tavoin: Kirjat voidaan ensin yhdessä kirjavinkata eli oppilas esittelee lyhyesti kirjansa ja toiset kuuntelevat tai lapset voivat suositella kirjaansa muille esim. oman luokan pöydän ääressä, kun toiset kiertelevät tutustumassa toisten tuomiin kirjoihin. Vasta lopuksi valitaan itselle uusi kirja.

Kannattaa varata koululle muutamia käytettyjä kirjoja, jos jokaisen kotoa ei kirjaa löydy. Voit myös ottaa yhteyttä Väinö Riikkilä Seuraan, jos olette käytettyjen lastenkirjojen tarpeessa (julaer@utu.fi tai paula.aimala@gmail.fi).

KOKO KOULU LUKEE– tilaisuudessa koulussa sovitaan etukäteen aika, jolloin koulussa jokainen oppilas ja aikuinen lukee noin 20 minuutin ajan. Aikaa voi toki pidentää oppilaiden ja ryhmän jaksamisen mukaan. Lukemisen voi toteuttaa monella tavalla: Voi lukea ääneen muiden kuunnellessa, jokainen omaa kirjaa, toisen kanssa vuorotellen, isot pienemmille, pienet isoille, lapsi aikuiselle, aikuinen lapselle. Tärkeää on, että lapset näkevät aikuistenkin lukevan ja jopa nauttivan siitä!

Jos koulussanne innostutte toteuttamaan toisen tai jopa molemmat tilaisuudet, pyydämme ilmoittamaan siitä seuralle tai laittamaan kuvan tilaisuudesta yhdistyksemme FB-sivuille. Jos teille jää kysyttävää tai lisää mainioita ehdotuksia lasten ja nuorten lukemisen innostamiseksi, voitte ottaa yhteyttä julaer@utu.fi.

Lukemaan innostavin terveisin Juli Aerila ja Paula Äimälä

(Sama teksti liitteessä, jos haluat vaikka tulostaa opettajanhuoneeseen.)